Наведу функції юридичної служби, зпочатку-підприємства, потім-органу виконавчої влади. Вони-значно різні, це є два різновиди юридичних служб, більшість працівників загально-правової спеціалізації працюють у підприємствах. Вони-узяті із Загального положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 26 листопада 2008 р. №1040, за підписом прем'єр-міністра Юлії Тимошенко. Узагалі важливим є такий нормативно-правовий акт, як Положення про якесь явище (чи Порядок здійснення якихось дій), затверджений Постановою Кабінету міністрів України, рідше-профільного міністерства, в ньому часто є багато потрібної інформації про правове регулювання однієї невеликої сфери відносин.
Юридична служба підприємства відповідно до покладених на неї завдань: 1) забезпечує правильне застосування на підприємстві нормативно-правових
актів та інших документів, подає керівникові пропозиції щодо вирішення
правових питань, пов'язаних з діяльністю підприємства; 2) розробляє та бере участь у розробленні проектів актів та інших документів з питань діяльності підприємства; 3) проводить юридичну експертизу проектів актів та інших документів,
підготовлених структурними підрозділами підприємства, погоджує (візує)
їх за наявності віз керівників заінтересованих структурних підрозділів
або осіб, що їх заміщують. У разі виявлення невідповідності проекту акта
чи іншого документа вимогам законодавства подає заінтересованому
структурному підрозділу вмотивовані пропозиції щодо приведення його у
відповідність із законодавством; 4) проводить разом із структурними підрозділами підприємства роботу з
перегляду згідно з її компетенцією актів та інших документів з метою
приведення їх у відповідність із законодавством;
5) інформує керівника підприємства про необхідність вжиття заходів для
внесення змін до актів та інших документів, визнання їх такими, що
втратили чинність, або скасування;
6) організовує роботу, пов'язану з укладенням договорів (контрактів),
бере участь у їх підготовці та здійсненні контролю за виконанням, дає
правову оцінку проектам таких договорів (контрактів). Проекти договорів
(контрактів) погоджуються (візуються) юридичною службою за наявності віз
керівників заінтересованих структурних підрозділів або осіб, що їх
заміщують;
7) бере участь у забезпеченні захисту майнових прав і законних інтересів
підприємства в разі невиконання чи неналежного виконання договірних
зобов'язань;
8) організовує претензійну та позовну роботу, проводить аналіз її результатів;
9) здійснює контроль за дотриманням структурними підрозділами
встановленого на підприємстві порядку пред'явлення і розгляду претензій;
10) сприяє своєчасному вжиттю заходів до усунення порушень, зазначених у
судових рішеннях, відповідних документах правоохоронних і контролюючих
органів;
11) подає керівникові підприємства:
пропозиції щодо удосконалення правового забезпечення діяльності підприємства;
висновки стосовно правомірності списання матеріальних цінностей,
дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат та правову оцінку
фактам нестач, крадіжок, безгосподарності, випуску недоброякісної
продукції, псування майна;
12) розглядає матеріали про відшкодування матеріальної шкоди за рахунок
винних осіб, що готуються відповідними структурними підрозділами на
основі економіко-правового аналізу даних бухгалтерського обліку і
статистичної звітності, інших документів фінансово-господарської
діяльності підприємства та матеріалів перевірок, проведених
правоохоронними і контролюючими органами; 13) сприяє дотриманню законності у реалізації прав трудового колективу
підприємства під час вирішення виробничих та соціальних питань;
14) разом із заінтересованими структурними підрозділами підприємства
бере участь у підготовці заходів щодо зміцнення трудової дисципліни,
забезпечення охорони праці на виробництві;
15) надає правову допомогу працівникам підприємства, які потребують соціального захисту;
16) забезпечує правильне застосування норм трудового, житлового,
пенсійного та іншого законодавства, що стосуються прав і законних
інтересів працівників підприємства, подає пропозиції керівникові
підприємства щодо поновлення порушених прав;
17) веде облік актів законодавства і міжнародних договорів України,
забезпечує підтримання їх у контрольному стані та зберігання;
18) збирає інформацію про офіційне оприлюднення актів законодавства в друкованих виданнях;
19) організовує і проводить роботу, спрямовану на підвищення рівня
правових знань працівників підприємства, роз'яснює практику застосування
законодавства, надає консультації з правових питань;
20) надає правову допомогу в процесі створення, освоєння та впровадження
науково-технічних розроблень, новітніх технологій, а також у здійсненні
заходів щодо поліпшення якості продукції, робіт, послуг.
Юридична служба органу виконавчої влади відповідно до покладених на неї завдань:
1) організовує та бере участь у забезпеченні реалізації державної
правової політики у відповідній сфері, правильного застосування
законодавства в органі виконавчої влади, на підприємстві, що належить до
сфери його управління, у представленні інтересів органу виконавчої
влади в судах;
2) розробляє та бере участь у розробленні проектів нормативно-правових
актів з питань, що належать до компетенції органу виконавчої влади;
3) перевіряє відповідність законодавству і міжнародним договорам України
проектів наказів та інших актів, що подаються на підпис керівника
органу виконавчої влади, погоджує (візує) їх за наявності віз керівників
заінтересованих структурних підрозділів;
4) проводить юридичну експертизу проектів нормативно-правових актів,
підготовлених структурними підрозділами органу виконавчої влади, за
результатами якої готує висновки за формою, що затверджується Мін'юстом,
погоджує (візує) їх за наявності віз керівників заінтересованих
структурних підрозділів;
5) переглядає разом із структурними підрозділами органу виконавчої влади
нормативно-правові акти та інші документи з питань, що належать до його
компетенції, з метою приведення їх у відповідність із законодавством;
6) інформує керівника органу виконавчої влади про необхідність вжиття
заходів для внесення змін до нормативно-правових актів та інших
документів, визнання їх такими, що втратили чинність, або скасування;
7) вносить керівникові органу виконавчої влади пропозиції щодо подання
нормативно-правового акта на державну реєстрацію в порядку, визначеному
Мін'юстом;
8) разом із заінтересованими структурними підрозділами органу виконавчої
влади узагальнює практику застосування законодавства у відповідній
сфері, готує пропозиції щодо його вдосконалення, подає їх на розгляд
керівника органу виконавчої влади для вирішення питання щодо підготовки
проектів нормативно-правових актів та інших документів, внесення їх в
установленому порядку до державного органу, уповноваженого приймати такі
акти;
9) розглядає проекти нормативно-правових актів та інших документів, які
надійшли для погодження, з питань, що належать до компетенції органу
виконавчої влади, та готує пропозиції до них;
10) здійснює у межах своєї компетенції заходи щодо адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу;
11) організовує роботу, пов'язану з укладенням договорів (контрактів),
бере участь у їх підготовці та здійсненні заходів, спрямованих на
виконання договірних зобов'язань, забезпеченні захисту майнових прав і
законних інтересів органу виконавчої влади, а також погоджує (візує)
проекти договорів за наявності погодження (візи) керівників
заінтересованих структурних підрозділів; 12) організовує претензійну та позовну роботу, здійснює контроль за її проведенням;
13) проводить разом із заінтересованими структурними підрозділами аналіз
результатів господарської діяльності органу виконавчої влади, вивчає
умови і причини виникнення непродуктивних витрат, порушення договірних
зобов'язань, а також стан дебіторської та кредиторської заборгованості;
14) аналізує матеріали, що надійшли від правоохоронних і контролюючих
органів, результати позовної роботи, а також отримані за результатами
перевірок, ревізій, інвентаризацій дані статистичної звітності, що
характеризують стан дотримання законності органами виконавчої влади,
готує правові висновки за фактами виявлених правопорушень та бере участь
в організації роботи з відшкодування збитків;
15) подає пропозиції керівникові органу виконавчої влади про притягнення
до відповідальності працівників, з вини яких заподіяна шкода (якщо це
не віднесено до компетенції іншого структурного підрозділу);
16) сприяє правильному застосуванню актів законодавства про працю, у
разі невиконання або порушення їх вимог подає керівникові органу
виконавчої влади письмовий висновок з пропозиціями щодо усунення таких
порушень;
17) здійснює методичне керівництво правовою роботою в органі виконавчої
влади, на підприємстві, що належить до сфери його управління, перевіряє
стан правової роботи та подає пропозиції на розгляд керівника органу
виконавчої влади щодо її поліпшення, усунення недоліків у правовому
забезпеченні діяльності органу, вживає заходів до впровадження новітніх
форм і методів діяльності юридичної служби, виконання актів Мін'юсту та
його територіальних органів;
18) веде облік актів законодавства і міжнародних договорів України,
забезпечує підтримання їх у контрольному стані та зберігання;
19) збирає інформацію про офіційне оприлюднення актів законодавства в друкованих виданнях;
20) визначає разом із заінтересованими структурними підрозділами потребу
в юридичних кадрах підприємства, що належить до сфери управління органу
виконавчої влади;
21) погоджує кандидатуру претендента на посаду керівника юридичної
служби територіального органу міністерства, іншого центрального органу
виконавчої влади і підприємств, що належать до сфери управління органу
виконавчої влади; 22) організовує і проводить роботу, пов'язану з підвищенням кваліфікації
працівників юридичної служби органу виконавчої влади та підприємства,
що належить до сфери його управління, роз'яснює застосування
законодавства, надає правові консультації з питань, що належать до
компетенції органу виконавчої влади, а також за дорученням його
керівника розглядає звернення громадян, звернення та запити народних
депутатів України;
23) здійснює заходи, спрямовані на підвищення рівня правових знань працівників органу виконавчої влади; 24) забезпечує в установленому порядку представлення інтересів органу виконавчої влади в судах та інших органах.
Основним завданням юридичної служби є організація правової роботи, спрямованої
на правильне застосування, дотримання вимог законодавства, інших нормативних
актів органом виконавчої влади, підприємством, їх керівниками та працівниками
під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків, а
також представлення інтересів органу виконавчої влади, підприємства в судах.
Відповідно до функціональних обов'язків спеціаліст юридичної служби має вести з урахуванням специфіки господарської і фінансової діяльності суб'єкта господарювання такі журнали: журнали обліку претензій, заявлених у інтересах суб'єктів господарювання і отриманих від інших суб'єктів господарювання, журнали обліку позовної роботи (заявлених позовів у інтересах підприємства і заявлених до підприємства); журнали обліку виконання господарських договорів (якщо це питання не внесено до обов'язків економічної, бухгалтерської, договірної або іншої служби); журнал обліку проведення лекцій, семінарів, виробничих, конференцій з правових питань (копії виступів у газетах, журналах, на радіо або телебаченні); журнал прийому громадян і працівників підприємства для розгляду звернень, заяв і скарг з правових питань; журнал обліку відшкодування збитків, завданих суб'єкту господарювання шляхом крадіжок, нестач, невиконання договірних зобов'язань, сплатою пені, штрафів, падежем тварин, ліквідації простроченої дебіторської заборгованості тощо.
Орієнтовним переліком питань, які вивчаються в ході перевірки стану правового забезпечення діяльності підприємства, установи чи організації, може бути такий перелік:
- загальна характеристика підприємства, установи, організації;
- структура, основні напрямки діяльності;
- організація правового обслуговування;
- склад юридичної служби та організаційно-правові засади її діяльності, підпорядкованість;
- дотримання вимог п.п. 2, 5, 16, 18-22 Загального положення про юридичну службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008р. №1040 при організації роботи з правового обслуговування;
- планування роботи юридичної служби та контроль за виконанням запланованих заходів;
- підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, обмін досвідом з працівниками інших юридичних служб;
- наявність нормативно-правової бази та підтримання її в контрольному стані;
- з’ясування відповідності законодавству прийнятих актів правового характеру (наказів, розпоряджень, положень тощо), дотримання встановленого порядку їх візування;
- ознайомлення з організацією роботи по укладенню господарських договорів та контролю за їх виконанням;
- з’ясування, чи проводиться аналіз практики укладання та виконання господарських договорів, які заходи вживаються для усунення існуючих недоліків;
- порядок ведення відповідних журналів обліку господарських договорів;
- аналіз претензійно-позовної роботи підприємства, установи, організації (ведення журналів обліку, дотримання строків пред’явлення і розгляду претензій та позовних заяв, види претензій та позовів, їх обґрунтованість та результати розгляду);
- заходи, що проводяться для покращення правової роботи;
- організація роботи з підвищення правових знань працівників.
Наданням юридичних порад є здійснення юристом порад юридичного чи біляюридичного характеру, які він має вміти надавати, використовуючи свої знання, вміння тощо із юридичної освіти і досвіду правничої практики. Такими правовими порадами можуть бути: загальна порада в юридичному питанні-більш чи менш важливому, загальна порада в біляюридичних питаннях, які прийнято вирішувати юристам, порада в ділових питаннях (ділові відносини й етика ділових відносин-аналог відносин Зобов'язального права і загальних відносин щодо правочинів-у морально-етичному регулюванні, біляюридична сфера), загальна життєва порада юриста в правових чи біляправових питаннях, здійснення юристом офіційного рекомендування, направлення особи до відповідних підприємства, установ, організацій тощо, працівників-у разі необхідності, здійснення правником неофіційного направлення, рекомендування людини-до представників певних професій, місць і місцевостей на проживання (наприклад, щоб вберегти особу від злочинців), здійснення іншого юридичного порадництва.
Юридично-претензійною роботою є робота із судово-правоохоронними органами і їх працівниками, ще-робота із вирішеннря спорів тощо. Працею із документами правового характеру є робота з різними документами, також-творами, з якими прийнято працювати юристам. Предметом розгляду попередньої і цієї статті є основні групи трудових обов'язків, які мають виконувати працівники загально-правової спеціалізації: надання юридичних консультацій, надання правових порад, праця із документами правового характеру, юридично-претензійна робота тощо.
Відповідно до функціональних обов'язків спеціаліст юридичної служби має вести з урахуванням специфіки господарської і фінансової діяльності суб'єкта господарювання такі журнали: журнали обліку претензій, заявлених у інтересах суб'єктів господарювання і отриманих від інших суб'єктів господарювання, журнали обліку позовної роботи (заявлених позовів у інтересах підприємства і заявлених до підприємства); журнали обліку виконання господарських договорів (якщо це питання не внесено до обов'язків економічної, бухгалтерської, договірної або іншої служби); журнал обліку проведення лекцій, семінарів, виробничих, конференцій з правових питань (копії виступів у газетах, журналах, на радіо або телебаченні); журнал прийому громадян і працівників підприємства для розгляду звернень, заяв і скарг з правових питань; журнал обліку відшкодування збитків, завданих суб'єкту господарювання шляхом крадіжок, нестач, невиконання договірних зобов'язань, сплатою пені, штрафів, падежем тварин, ліквідації простроченої дебіторської заборгованості тощо.
Орієнтовним переліком питань, які вивчаються в ході перевірки стану правового забезпечення діяльності підприємства, установи чи організації, може бути такий перелік:
- загальна характеристика підприємства, установи, організації;
- структура, основні напрямки діяльності;
- організація правового обслуговування;
- склад юридичної служби та організаційно-правові засади її діяльності, підпорядкованість;
- дотримання вимог п.п. 2, 5, 16, 18-22 Загального положення про юридичну службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2008р. №1040 при організації роботи з правового обслуговування;
- планування роботи юридичної служби та контроль за виконанням запланованих заходів;
- підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, обмін досвідом з працівниками інших юридичних служб;
- наявність нормативно-правової бази та підтримання її в контрольному стані;
- з’ясування відповідності законодавству прийнятих актів правового характеру (наказів, розпоряджень, положень тощо), дотримання встановленого порядку їх візування;
- ознайомлення з організацією роботи по укладенню господарських договорів та контролю за їх виконанням;
- з’ясування, чи проводиться аналіз практики укладання та виконання господарських договорів, які заходи вживаються для усунення існуючих недоліків;
- порядок ведення відповідних журналів обліку господарських договорів;
- аналіз претензійно-позовної роботи підприємства, установи, організації (ведення журналів обліку, дотримання строків пред’явлення і розгляду претензій та позовних заяв, види претензій та позовів, їх обґрунтованість та результати розгляду);
- заходи, що проводяться для покращення правової роботи;
- організація роботи з підвищення правових знань працівників.
Наданням юридичних порад є здійснення юристом порад юридичного чи біляюридичного характеру, які він має вміти надавати, використовуючи свої знання, вміння тощо із юридичної освіти і досвіду правничої практики. Такими правовими порадами можуть бути: загальна порада в юридичному питанні-більш чи менш важливому, загальна порада в біляюридичних питаннях, які прийнято вирішувати юристам, порада в ділових питаннях (ділові відносини й етика ділових відносин-аналог відносин Зобов'язального права і загальних відносин щодо правочинів-у морально-етичному регулюванні, біляюридична сфера), загальна життєва порада юриста в правових чи біляправових питаннях, здійснення юристом офіційного рекомендування, направлення особи до відповідних підприємства, установ, організацій тощо, працівників-у разі необхідності, здійснення правником неофіційного направлення, рекомендування людини-до представників певних професій, місць і місцевостей на проживання (наприклад, щоб вберегти особу від злочинців), здійснення іншого юридичного порадництва.
Юридично-претензійною роботою є робота із судово-правоохоронними органами і їх працівниками, ще-робота із вирішеннря спорів тощо. Працею із документами правового характеру є робота з різними документами, також-творами, з якими прийнято працювати юристам. Предметом розгляду попередньої і цієї статті є основні групи трудових обов'язків, які мають виконувати працівники загально-правової спеціалізації: надання юридичних консультацій, надання правових порад, праця із документами правового характеру, юридично-претензійна робота тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар